Różnice w działaniu gry po zastosowaniu inaczej taktowanego RAM często są minimalne i można zrzucić je na karb błędu pomiarowego. Potrzebowaliśmy więc lokacji testowej o idealnej powtarzalności - znakomicie do tego się nadają scenki przerywnikowe oparte na silniku gry.
Uwaga - testy przeprowadziliśmy na platformie AMD, gdzie zmiana taktowania RAM nie niesie za sobą innych zmian w ustawieniach. Nieco inaczej wygląda sytuacja z platformą Intel Core - zmiana taktowania RAM z domyślnego powoduje przestawienie mnożników Turbo (oczywiśćie dotyczy to tylko procesorów z obsługą Turbo, zwłaszcza modeli K). Po ustawieniu taktowania RAM innego niż domyślne, w większości przypadków procesor przechodzi w stan Enhanced Turbo - oznacza to, że najwyższa wartość Turbo przeznaczona dla 1-2 rdzeni, zaczyna obowiązywać dla wszystkich 4 rdzeni. Przez zmianę taktowania RAM automatycznie ustawiamy więc również wyższe taktowanie procesora. Aby zachować domyślne ustawienia procesora i testować samo zwiększenie taktowania pamięci RAM, należy w ustawieniach BIOS/UEFI wyłączyć opcję Enhanced Turbo (nazwa może się różnić w zależności od producenta płyty).
Testy przeprowadziliśmy w dwóch ustawieniach:
- RAM 1333 MHz (9-9-9)
- RAM 1866 MHz (10-11-10)
Battlefield 4: 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia średnie
RAM 1866 MHz | 104 83 |
RAM 1333 MHz | 99 79 |
Na ustawieniach średnich, gdy karta graficzna generuje około 100 klatek na sekundę różnica jest zauważalna.
Battlefield 4: 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia wysokie
RAM 1866 MHz | 77 67 |
RAM 1333 MHz | 76 65 |
Przy ustawieniach wysokich różnica maleje i zbliża się niebezpiecznie blisko błędu pomiarowego.
Battlefield 4: 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia ultra
RAM 1866 MHz | 48 38 |
RAM 1333 MHz | 48 38 |
Ustawienia ultra zacierają całkowicie różnice pomiędzy dwoma taktowaniami RAM. Należy więc przyjąć, że sytuacja jest podobna jak w przypadku zwiększenia taktowania procesora - im mniejszy wpływ karty graficznej (niższe ustawienia) tym różnica w działaniu gier jest większa.