Wiele mówi się o tym, że procesory AMD FX niespecjalnie sprawdzają się w grach. Dowodem na to miałyby być testy wykonane w niskich rozdzielczościach (np. 1280 x 720) i przy potężnych akceleratorach graficznych, co pozwala na generowanie potężnej ilości klatek na sekundę (100-200 fps) i sprawdzenie jak procesor radzi sobie z kreowaniem geometrii.
Owszem, Core i5 Sandy i Ivy Bridge będą miały widoczną przewagę w klatkach na sekundę nad procesorami AMD FX, ale głównie w przypadkach... gdy liczba klatek i tak jest większa niż potrzebna do płynnej rozgrywki. Gdy dochodzimy do okolic 60 klatek na sekundę w wysokich rozdzielczościach, różnice będą niewielkie (średnio 1-3 klatki na sekundę - oczywiście istnieją też wyjątki). Pamiętajmy również o tym, że coraz większa ilość gier potrafi wykorzystać moc wielordzeniowych procesorów (opowieści o tym, jak to gry nie potrafią wykorzystać więcej niż dwa rdzenie należało odłożyć między bajki już jakiś czas temu).
Wiedźmin 2 EE v3.2: 1920 x 1080, ustawienia ultra
[kl./s] uberpróbkowanie wyłączone
OC AMD FX-8120 4GHz - RAM 1866MHz | 70 44 |
AMD FX-8120 - RAM 1866MHz | 65 39 |
AMD FX-8120 3,1-4GHz (4M/8T) | 65 39 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Jako że niewiele gier potrafi wykorzystać efektywnie 8 rdzeni, jeśli zależy nam na szybszym działaniu gier na procesorach AMD FX, lepszy wydaje się pomysł podkręcania samym Turbo niż zwiększanie zegara bazowego. Pozwoli to na uzyskanie podobnej wydajności, przy mniejszym zużyciu energii.
Z ciekawości sprawdziliśmy również działanie Wiedźmina 2 z włączonym uberpróbkowaniem (przypomnijmy, że karty graficzne poprzedniej generacji, czyli Radeony HD 6xxx oraz GeForce 5xx, do płynnej rozgrywki z ta opcją potrzebowały dwóch procesorów graficznych) i gra działała średnio z szybkością 32 klatek na sekundę (19 minimalnie).
Wiedźmin 2 EE v3.2: 1680 x 1050, ustawienia ultra
[kl./s] uberpróbkowanie wyłączone
OC AMD FX-8120 4GHz - RAM 1866MHz | 76 46 |
AMD FX-8120 - RAM 1866MHz | 70 41 |
AMD FX-8120 3,1-4GHz (4M/8T) | 69 40 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Dzięki wyższemu taktowaniu AMD FX osiąga widocznie lepsze wyniki w grach. Oczywiście taki potwór jak Radeon HD 7970 zapewni płynną rozgrywkę praktycznie w każdej grze. W niższych rozdzielczościach szybsza pamięć RAM może (ale nie musi) minimalnie zwiększyć szybkość działania gry.
Total War: Shogun 2 - 1920 x 1080
[średnie kl./s] - benchmark DX11 High
OC AMD FX-8120 4GHz - RAM 1866MHz | 73 |
AMD FX-8120 - RAM 1866MHz | 70 |
AMD FX-8120 3,1-4GHz (4M/8T) | 69 |
Total War: Shogun 2 - 1280 x 720
[średnie kl./s] - benchmark DX11 Balanced
OC AMD FX-8120 4GHz - RAM 1866MHz | 108 |
AMD FX-8120 - RAM 1866MHz | 96 |
AMD FX-8120 3,1-4GHz (4M/8T) | 94 |
Test w grze Shogun 2 potwierdza starą prawdę, że im niższa rozdzielczość, tym większa rola procesora. Po OC wzrost wydajności będzie bardziej widoczny w takich rozdzielczościach jak 1280 x 720 czy 1680 x 1050. Oczywiście istotnym czynnikiem jest tu moc obliczeniowa karty graficznej - jeśli dotrzemy do kresu jej możliwości, podkręcanie procesora w niczym nie pomoże.
Total War: Shogun 2 - 1280 x 1024
[średnie kl./s] - benchmark DX9 CPU
OC AMD FX-8120 4GHz - RAM 1866MHz | 23,6 |
AMD FX-8120 - RAM 1866MHz | 20,4 |
AMD FX-8120 3,1-4GHz (4M/8T) | 20 |
Shogun 2 ma wbudowany benchmark CPU. Tym razem podkręcenie procesora nie przyniesie jednak spektakularnych różnic.