Karty graficzne

512MB czy 1GB? Więcej pamięci czy podkręcane? Test kart HiS Radeon HD4870

przeczytasz w 4 min.

Tym razem biorę pod lupę dwie wersje Radeonów HD4870 i spróbuje określić, w jakim stopniu podwojenie pojemności pamięci przełoży się na wydajność w popularnych tytułach. Czy warto w kontekście urucham

Większość kart graficznych - za wyjątkiem modeli z absolutnego topu - posiada swoje odmiany w wersjach podkręconych, oraz wyposażonych w większą ilość pamięci. Za nami testy Radeona HD4850 wyposażonego w 1GB pamięci lokalnej. Tym razem pod lupę weźmiemy dwie wersje mocniejszych „Radków” i spróbujemy określić, w jakim stopniu podwojenie pojemności pamięci przełoży się na wydajność w popularnych tytułach. Czy warto będzie w kontekście uruchamiania nowych gier dopłacać niemałą kwotę do karty wyposażonej w 1GB pamięci?

Na początek standardowy zestaw testów dwóch kart HiS'a opartych o konstrukcję referencyjną.

Pierwszą z nich jest wyposażony w typowe 512MB pamięci produkt, różniący się z zewnątrz od przeciętnego referenta przede wszystkim „dizajnem” naklejki chłodzenia oraz kolorem płyty PCB.

nazwa karty
HiS Radeon HD4870 512MB (H487F512P)
seria
Radeon HD4870 (RV770xt)
16rbe / (TMU: 40TA 40TF) / 160SP (800SPu)
częstotliwość GPU
tryb 2D: 500 MHz
tryb 3D: 750 MHz
częstotliwość pamięci
tryb 2D: 900MHz (3600MHz QDR)
tryb 3D: 900MHz (3600MHz QDR)
ilość i typ pamięci
512MB GDDR5 256-bit Qimonda 1.5V, 4.0Gbps
zalecany zasilacz500W / 600W dla CrossFire
długość karty24cm
wyjścia
2xDVI (+HDCP), HDTV-out
chłodzenie
aktywne referencyjne (dwuslotowe) / miedź-aluminium
oprogramowanie
-
wyposażenieprzejściówki: DVI-Dsub, DVI-HDMI, S-video-composite; kabel 2xmolex-to-6pin, tasiemka CrossFire, CD-driver, installation guide, kabelek S-video-3xCinch, naklejka na obudowę, multi-purpose skrew driver
jakość wykonania
  5 [bardzo dobra]
głośność chłodzenia
2D:   4- [ciche / regulacja automatyczna]
3D:   2+[głośne / regulacja automatyczna]
temperatura(*)
praca (3D): 80-81°C / regulacja automatyczna – went. do 41%
spoczynek (2D): 69-70°C / regulacja automatyczna – went. do 22%
max O/C(**):
GPU: 825MHz
MEM: 980MHz (3920 QDR)

(*) temperatury odczytywane z RivaTuner v2.20
(**) maksymalne stabilne taktowanie odszukane przy pomocy RT 2.20, AtiTool 0.27b4 / Artifact Scanner, Fur Stability Benchmark

HiS Radeon HD4870 512MB – standardowe informacje z GPU-Z

Karta, jak na 4870-tkę przystało, posiada dosyć dobrze rozbudowany moduł chłodzenia w postaci sporej wielkości radiatora połączonego z miedzianym blokiem na GPU stosownymi heatpipe'ami Za rozpraszanie gromadzącego się na newralgicznych elementach ciepła odpowiada turbinka o średnicy 70mm. Ważną rzeczą, typową dla każdego „blowera” jest to, iż powietrze wyrzucane jest na zewnątrz obudowy.

Jak już wspominałem, płytka PCB różni się od modeli referencyjnych kolorystycznie. W tym przypadku mamy do czynienia z połączeniem specyficznej czerwieni ATi (moduł chłodzenia) z błękitno niebieskim, „ponętnie” się prezentującym, 24-ro centymetrowym PCB :]

Cała „cegiełka” sprawia także wrażenie konstrukcji bardzo solidnej i wykonanej nad wyraz estetycznie.

Oczywiście, jako że mamy do czynienia z pełnoprawnym „referentem”, karta taktowana jest domyślną dla HD4870 częstotliwością: 750MHz – dla układu, 900MHz (3600 w trybie QDR) – dla pamięci GDDR5. Kostki ram, pochodzące od Qimondy zasilane są napięciem 1.5V i charakteryzują się parametrem Data Rate w standardzie 4Gbps/per pin.

Przy pomocy ATi Overdrive rdzeń testowanego HiS'a podkręcić możemy „zaledwie” o 40MHz

Zastosowany dwuslotowiec (moduł chłodzenia wraz z turbinką) pochwalić się może całkiem przyzwoitym poziomem generowanego hałasu w trybie 2D (spoczynek), dając się jednocześnie we znaki podczas intensywnego grania. Objawy będą więc typowe dla niemal każdego chłodzenia opartego o rozwiązanie „blow-out”, i prawdę mówiąc do samego producenta pretensji mieć raczej nie można . Bardzo wydajne RV770 potrafi się przecież przyzwoicie zagrzać.

Podczas spoczynku, hałas produkowany przez wentylator nie jest w żaden sposób dokuczliwy, mało tego będzie niemal nie do wychwycenia. Niecałe 37dB w tym trybie, to wynik podobny do uzyskanego na udanych rozwiązaniach części kart z segmentu HD4830/HD4850. W przypadku HD4870 niższy poziom generowanego hałasu osiągnięto dzięki „skręceniu” obrotów zainstalowanej turbinki.

W momencie nagrzewania rdzenia (gry, programy testujące) referencyjny „wicher” zaczyna dawać znać o sobie, szczególnie wtedy, kiedy wejdzie na obroty powyżej 25% prędkości maksymalnej.

Aby schłodzić zamontowany na karcie układ, wartość nieco ponad 40% prędkości obrotowej będzie jednak stosunkowo wystarczająca. I chociaż cicho nie będzie, produkowany hałas wciąż jest tu niższy aniżeli ten wytwarzany przez referencyjne GeForce GTX280 czy też dwu- wentylatorowe autorskie Radeony od Gainwarda (HD4870 GS) oraz Sapphire'a (HD4850X2).

**natężenie generowanego przez karty hałasu wraz platformą testową (zasilacz, wentylator procesora)

**natężenie generowanego przez karty hałasu wraz platformą testową (zasilacz, wentylator procesora)

Wspomniane temperatury, jak na domyślnie chłodzony HD4870, prezentują się stosunkowo optymalnie. Karta osiąga 80-81 stopni po naprawdę morderczych testach. W przypadku trybu 2D, a więc pracy pod systemem bez zbędnego obciążania jednostek SP, wartość ta spada o kolejne 10 stopni. Nie ma więc mowy o zupełnym chłodzie, choć z drugiej strony „okupione” to zostało bardzo cichą pracą urządzenia.

HiS Radeon HD4870 512MB – temperatura karty w trybie 2D /RivaTuner

HiS Radeon HD4870 512MB – temperatura karty w trybie 3D /RivaTuner

Pobór energii, wyposażonej w tę kartę platformy testowej, zarówno w trybie 2D jak i 3D prezentuje poziom zbliżony do testowanego niedawno Gainwarda HD4870 Golden Sample i nieco mniejszy co przy także referencyjnej karcie MSI testowanej na starszych sterownikach.

Możliwości HiS'a w zakresie dodatkowego podkręcenia prezentują się średnio. Pomimo podniesienia prędkości obrotowej turbinki do 55% i znacznym spadku generowanej przez układ temperatury, taktowanie rdzenia udało się dociągnąć do 825MHz, podczas gdy pamięci do 980MHz (3920MHz QDR). Niestety takiego zegara nie udaje się w żaden sposób utrzymać podczas testów, nie ze względu na niestabilność, a bardziej współpracę sterowników z aplikacjami narzędziowymi. Podczas dowolnego testu, częstotliwość pracy GPU była przywracana do poziomu ustawionego pod ATi Overdrive.

RivaTuner 2.20 – maksymalne stabilne taktowanie które dało się „wycisnąć” z testowanego HiSa.

W pudełku znajdziemy niemal całą paletę akcesoriów począwszy od przejściówek sygnałowych (DVI-HDMI, DVI-Dsub), poprzez kable - zasilający oraz S-video, kończąc na tasiemce do CrossFire oraz dobrze znanego gadżetu „multi purpose skrew driver”, czyli wielofunkcyjnego śrubokręta. Co ciekawe w tej klasie produktów, HiS oprócz sterowników nie zdecydował się na dołączenie żadnego trzeciego oprogramowania.

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login