Mozilla i Epic Games: demo Epic Citadel silnika Unreal Engine 3 w przeglądarce Firefox
Mozilla pokazała demo technologiczne Epic Citadel silnika Unreal Engine 3 w przeglądarce Firefox. Udało się dzięki JavaScript, HTML5 i WebGL.
Fundacja Mozilla poinformowała o sukcesie w pracach nad uruchomieniem silnika Unreal Engine 3 w przeglądarce internetowej Firefox. Niedawno udostępniono pierwszy materiał wideo prezentujący działanie dema technologicznego Epic Citadel ze wspomnianego silnika, a jak zapewniają twórcy niebawem otrzymamy możliwość jego uruchomienia.
Temat gier w przeglądarce internetowej nowością nie jest, jednak bynajmniej nie chodzi tutaj o gry w technologii Flash. W ostatnim czasie głośno zrobiło się o grach uruchamianych w przeglądarkach internetowych z wykorzystaniem JavaScript, HTML 5 czy też WebGL. Pod koniec 2011 roku fundacja Mozilla ogłosiła, że zamierza poważnie zainteresować się grami w przeglądarkach, rozpoczęła też projektowanie silnika gier 3D dla Firefoxa.
W ostatnich miesiącach temat gier w przeglądarce wyraźnie przyśpieszył, gdyż pojawiła się gra Command & Conquer napisana w HTML 5, a nieco później już sama Mozilla prezentowała możliwości HTML 5 udostępniając grę MMO – BrowserQuest. Konkurencja w postaci Google Chrome, także nie ma zamiaru bezczynnie przyglądać się poczynaniom rywala. Gigant z Mountain View już od jakiegoś czasu intensywnie rozwija tzw. Native Client (NaCl), a więc specjalne API pozwalające niezależnie od systemu operacyjnego uruchamiać natywny kod, którym mogą być zarówno aplikacje czy gry.
Mozilla jakiś czas temu udostępniła demo gry BananaBread wykorzystującej silnik Cube 2: Sauerbraten stanowiący podstawę dla wielu podobnych darmowych produkcji. Produkcja będącą trójwymiarową grą fps została skompilowana do JavaScript i WebGL co było w zasadzie pierwszym poważnym pokazem możliwości grania w przeglądarkach. Niedawno mogliśmy sprawdzić jak przeglądarka Firefox radzi sobie ze świetnie wyglądającym z demem technologicznym Unigine Sanctuary - Crypt.
Teraz twórcy przeglądarki poinformowali, że zaledwie po 4 dniach prac udało im się wespół z programistami Epic Game uruchomić w przeglądarce Firefox silnik Unreal Engine 3. Dokonano tego, tak samo, jak w dwóch wymienionych wyżej przypadkach. Dla ścisłości kod silnika napisany w C++ przetłumaczono za pomocą kompilatora emoscripten na język JavaScript, który następnie dzięki HTML 5 i technologii WebGL pozwala na uruchomienie na dowolnym systemie operacyjnym i przeglądarce (obsługującej wspomniane standardy). Takie rozwiązanie jak mogliśmy się już przekonać działa, ale nie oferuje należytej wydajności.
Dlatego niedawno w nocnych wydaniach Firefox pojawił się moduł asm.js przygotowany specjalnie dla nowego silnika JS zaimplementowanego w przeglądarce, a mianowicie OdinMonkey. Wspomniany moduł można przyrównać do optymalizującego, niskopoziomowego podzbioru JS, który jak udowodniła Mozilla pozwala na wykonywanie skompilowanego do JavaScript kodu jedynie z narzutem wynoszącym 60%. Można powiedzieć, że to dużo, jednak patrząc na wyniki dotyczące przetwarzania JS bez wspomagaczy w Firefox i dla porównania w Google Chrome można stwierdzić, że jest to bardzo dobry rezultat.
W demie technologicznym fundacja postanowiła zastosować więc moduł asm.js. Czego efektem jest zakończone sukcesem, uruchomienie w przeglądarce Firefox silnika Unreal Engine 3 zawierającego ponad milion linii kodu. Co ważne wszystko działa płynnie niczym w natywnej wersji i z zachowaniem wysokiego poziomu detali grafiki.
Na chwilę obecną Mozilla zaprezentowała jednie na materiale wideo wspomniane już demo technologiczne Epic Citadel uruchomione w przeglądarce Firefox. Jednak jak zapewniają twórcy w ciągu kilku najbliższych tygodni, udostępnią wersję, którą sami będziemy mogli uruchomić, niezależnie od systemu operacyjnego i sprawdzić jak wygląda to w praktyce, tak jak zrobiono to w przypadku Unigine Sanctuary. Zobaczcie sami jak prezentuje się wspomniane demo technologiczne na poniższym materiale wideo.
Źródło: Mozilla, CNET, Bit-tech, overclock (foto), H-Online
Komentarze
19