Unity 3D: nowa wersja silnika graficznego do gier za kilka miesięcy - będzie Unity 4 dla Linuksa
Jeden silnik by wszystkich połączyć
Twórcy coraz popularniejszego silnika gier Unity 3D zapowiedzieli, że pracują obecnie nad jego nową wersją, która zadebiutuje jeszcze w bieżącym roku. Silnik Unity 4 zostanie również udostępniony w wersji dla Linuksa.
Firma Unity Technologies od dłuższego czasu rozwija swój autorski silnik Unity 3D za pomocą którego możliwe jest tworzenie aplikacji i gier dla komputerów PC z systemem Windows oraz dla urządzeń mobilnych.
Dotychczas z Unity 3D oprócz dużych i średnich deweloperów, korzystają również i małe studia oraz niezależni producenci.
Nowa wersja Unity 4 zostanie zaprezentowana podczas konferencji Unite 2012 która odbędzie się w dniach 22-25 sierpnia w Amsterdamie. Obecnie można już składać przedpremierowe zamówienia na silnik, jeżeli zakupu licencji dokonamy przed 9 lipca otrzymamy specjalny 200 dolarowy bon na zakupy w sklepie internetowym Unity.
Unity 4 ma zaoferować cały szereg nowych technologii i funkcji - od obsługi interfejsu programowania DirectX 11 i OpenGL poprzez specjalne narzędzia umożliwiające przygotowanie lub przeniesienie gier na liczne urządzenia mobilne, a nawet do technologii Flash.
Niewątpliwym atutem Unity 3D jest moduł Mecanim, z którego pomocą wygenerujemy dobrze zoptymalizowane i naturalnie wyglądające animacje bez ich długotrwałego i skomplikowanego tworzenia. W nowej wersji znajdziemy system cząstek Shuriken, który otrzymał obsługę zewnętrznych sił.
Dodano zaawansowaną obsługę tekstur 3D, w nawigacji dodano dynamiczne przeszkody i priorytety ich unikania. Na wszystkich obsługiwanych platformach dodano dynamiczne czcionki ze znacznikami HTML.
Wprowadzono duże optymalizacje w kwestii wydajności UnityGUI oraz zużycia pamięci. Pełną listę zmian można znaleźć na stronie Unity 3D.
Tymczasem twórcy poinformowali, że wraz z nadejściem Unity 4 do oficjalnie obsługiwanych systemów operacyjnych dołączy Linux. Jest to z pewnością bardzo dobra informacja dla wszystkich fanów Linuksa, gdyż pozwoli to również i małym niezależnym studiom deweloperskim na tworzeniem profesjonalnych gier bez wykupowania za horrendalne sumy licencji.
Temat Unity 3D na Linuksa pojawiał się już kilkakrotnie jednak zawsze był dementowany przez twórców nawet kiedy w jego logach odkryto wpisy dla Mac OS X i Linuksa. Nadzieję rozpalił Brian Fargo organizujący wraz ze swoim studiem zbiórkę pieniędzy w usłudze Kickstarter na grę Wasteland 2.
Jak to bywa ze zbiórkami na Kickstarterze, nie wypada aby organizować akcje bez obsługi Linuksa, tym bardziej, że pieniądze wpłaca społeczność, która poniekąd wymaga obsługi alternatywnych systemów. Deweloperzy zobowiązali się, że jeżeli suma wpłat przekroczy określony pułap - przygotują wersję dla Linuksa.
Oczekiwania twórcy zostały kilkakrotnie przebite, bowiem zabrano znacznie więcej niż zakładano, powstaje również wersja gry dla Linuksa. Gra miała powstawać właśnie na silniku Unity 3D, problemem był jednak brak obsługi Linuksa, teraz jednak - być może za sprawą interwencji deweloperów powstanie wersja dla Linuksa.
Gra dla urządzeń mobilnych przygotowana na Unity3D
Unity 4 dla Linuksa wywołał istną burzę, bowiem już dotychczas w usłudze Kickstarter po kilku spektakularnych zbiorkach zaroiło się od kolejnych zbiórek na gry, które w większości miały otrzymać również natywną wersją dla Linuksa. Za sprawą Unity 4 liczba takich akcji znacząco się zwiększyła - co tylko świadczy o zapotrzebowaniu na takie projekty.
Więcej o silnikach gier:
- Unity 3D tworzenie gier dla każdego
- Mozilla projektuje silnik 3D do gier dla Firefox
- Blender 2.61 - darmowe i potężne narzędzie do tworzenia grafiki trójwymiarowej
- Frostbite 2: gry na tym silniku ruszą jedynie na 64-bitowych systemach
Źródło: Unity3D, OSWold, OSnews, UbuntuVibes, Phoronix
Komentarze
37Jest to o tyle istotne, że nie są to tylko deklaracje, a głosy poparte wpłatami pieniężnymi.
ta kamiennica wyglada rodem z bytomia przy dworcu autobusowym :D
Taki głupi przykład jaki kiedyś miałem. Godzinę się męczyłem czemu gra pod Linuxem nie widzi joysticka. Raz, ze komunikat o błędzie był na konsole tekstową pisany tylko, której domyślnie nie ma (trzeba odpalić odpowiednio by zobaczyć jakie błędy zgłasza gra).
A błąd polegał na tym, ze Ubuntu ma "plik" joysticka w dev/input/js0, a inne distra maja w dev/js0 ...
Jasnę, że da się zrobić alias. Ale to już godzina zmarnowana na szukaniu problemu wynikającego z tego, że mamy 500 różnych dystrybucji i każda ma jakieś różnice i brak 1 standardu.
To tylko 1 przykład, który mnie się przytrafił a na pewno takich różnic jest masa.
A ten problem dało się rozwiązać, a co jak pojawi się taki, którego nie da się tak "prosto" rozwiązać.
Windows przestałby dla mnie istnieć.
Polecam dokształcenie się w temacie. Bo widać zarówno komentujący jak i autor nie mają pojęcia o czym piszą.... nie rozumieją różnicy pomiędzy Unity na Ubuntu, a Unity na Androidzie.