Valve publikuje statystyki klienta Steam, liderem jest Windows 7, a Linux dogania Mac OS X
Według statystyk Valve wciąż liderem jest system Windows 7. Mimo wszystko systemy GNU/Linux osiągnęły wynik bliski Apple Mac OS.
Tradycyjnie na początku nowego miesiąca firma Valve opublikowała statystki dotyczące udziału poszczególnych systemów operacyjnych w swojej usłudze Steam. Oglądaliśmy niedawno statystyki Net Aplications, które ukazywały spowolnienie dotyczące Windows 8. Jak pokazują statystyki ze Steam, system Windows 8 systematycznie wzmacnia swoją pozycje, diametralnie zyskują także systemy z rodziny Linux, których ogólny udział zbliżył się do systemów Apple Mac OS X.
W lutym po raz kolejny niekwestionowanym liderem był system Windows 7 w wersji 64-bit, który zgromadził udział na poziomie 55,48%, co i tak stanowiło niewielki spadek. Traciła także 32 bitowa wersja Windows 7, której wynik wyniósł 13,83%. Na miejscu trzecim znalazł się leciwy już Windows XP z wynikiem 8,97% co również stanowiło spadek o 0,69%.
Czwarte miejsce zgodnie z oczekiwaniami okupuje najnowszy system Microsoftu, a dokładniej Windows 8 w wersji 64-bitowej, która zanotowała wzrost o 0,85% do poziomu 8,89%. Co ciekawe 32 bitowa odsłona tego systemu uplasowała się znacznie niżej. Na piątym i szóstym miejscu pojawił się system Windows Vista w wersji 64-bitowej z udziałem 3,30% i 32-bitowej z wynikiem 2,54%.
Nieco niżej znalazły się tracące popularność systemy Apple Mac OS 10.8.2 z udziałem 1,71% co stanowi stratę o 0,17% i Mac OS 10.7.5 z dorobkiem nieprzekraczającym jednego procenta a dokładniej 0,74%. Za systemami Apple znalazła się 32-bitowa odsłona Windows 8 z wynikiem 0,74%.
W dolnych miejscach rankingu pojawiły się różne dystrybucje systemu GNU/Linux i co ciekawe ich łączny udział w rynku zaskoczył nawet wielu ekspertów. Jak się okazuje, od czasu publikacji ostatnich statystyk, ich udział wzrósł niemalże o połowę doganiając systemy Apple. Najwyżej sklasyfikowany został system Ubuntu 12.10 64-bit z udziałem 0,71% co stanowi niewiele niższy wynik od 32-bitowej odsłony Windows 8. System Ubuntu 12.10 w wersji 32-bit znalazł się na 0,38% komputerach użytkowników Steam. Warto zaznaczyć, iż obie wersje Ubuntu zyskały w porównaniu do poprzedniego wydania raportu.
Co ważne w statystykach znalazły się także starsze wersje dystrybucji fundacji Canonical, a mianowicie Ubuntu 12.04.2 LTS, której 64-bitowa wersja zgromadziła 0,31%, a 32-bitowa wersja 0,20%. W statystykach pojawił się także Linux Mint 14 Nadia w wersji 64-bit z udziałem 0,17%. Raport uwzględnił także Ubuntu 12.04.1 LTS 64-bit i mniej znane odmiany 64-bitowe systemów Linux. Warto dodać, iż Valve pod nazwą Other sklasyfikowało inne 32-bitowe wersje systemów Linux, w tym te korzystające ze zmodyfikowane klienta Steam i wersje, w których został on uruchomiony w implementacji WinAPI.
Jeżeli zsumujemy łączny wynik zarówno systemów GNU/Linux i porównany go do systemów Apple Mac OS X dojedziemy do zaskakujących wniosków. Otóż wbrew powszechnej opinii, systemy Linux swoim udziałem w rynku na platformie Steam bardzo zbliżyły się do systemów Apple, których łączny udział w rynku wyniósł 3,07%. Systemy GNU/Linux odnotowały zaś wynik 2,02%, a jeżeli wliczyć w to także wynik z zakładki Other, pod która również kryją się gracze na Linuksowych systemach operacyjnych, to otrzymamy wynik 2,84%.
Taki wynik daje przykład, że społeczność systemów z rodziny Linux stanowi chociaż wciąż niewielką grupę, to jednak zbliżającą się wielkością do tej z systemów Apple. Upada więc mit wielu osób, twierdzących, że opłaca się przygotowywać gry dla systemów Mac OS X, ale już nie dla Linuksa, gdyż ma on zbyt mały udział w rynku gier. Jak widzimy ze statystyk udziału, skoro opłaca się pisać gry dla Mac OS X, opłaca się również i dla Linuksa.
Na taki wynik systemów GNU/Linux z pewnością wpływ miała premiera wersji finałowej klienta Steam dla Linuksa, który w drugiej połowie lutego zagościł na serwerach Valve. Aby jednak mieć pełny wgląd na udział systemów w rynku, należy poczekać jeszcze przynajmniej miesiąc, kiedy klient Steam trafi do repozytoriów innych dystrybucji Linuksa. Warto również dodać, że Valve w marcu prognozuje kolejny wzrost popularności Linuksów. Na koniec statystki Valve dotyczące sprzedaży gry DefendersQuest, wynika z nich, że użytkownicy systemów Linux wygenerowali aż 16% całej sprzedaży, natomiast posiadacze Maców jedynie 6%.
Źródło: Valve, OSWorld, Neowin Gamastutra
Komentarze
17Udział OS X w szczytowym momencie na Steamie wynosił ~8%. Teraz spadł do 3%, to ciekawe zjawisko. Może tak być tak jak powiedział Tim Willits z id, że "użytkownicy Maców nie potrzebują gier, potrzebują AngryBirds". Albo wolą grać w Simsy, które są rozprowadzane poza Steamem;)
A mówiąc bardziej poważnie, użytkownicy OS X to całkiem inna grupa niż użytkownicy Windows czy Linuksa. Jeśli wejdziecie na stronę jakiegoś programu Open Source, to zobaczycie, że trzyma się on tylko wysiłkami Windowsiarzy i Linuksiarzy.
Podobnie jest z modami gier. Makowcy nie chcą bawić się w te rzeczy. To za sprawą Windowsiarzy powstają mody do komercyjnych gier, a za sprawą Linuksiarzy modyfikacje otwartych silników gier.
Ba mało tego, użytkownicy OS X w ogóle nie interesują się grami. Na Reddicie /r/macgaming ma połowę mniej użytkowników niż /r/linux_gaming.
Żaden z nich pożytek dla Valve, które opiera się głównie na sile społeczności.
Zresztą, i tak są pokrzywdzeni przez beznadziejną (całkiem inną niż na Windows i Linuksie), powolną implementację OpenGL.
Okazuje się że bardziej się opłaca pisać gry na Linuxa niż na Maca ;--))