Ciekawostki

Przełom w bateriach. Naukowcy zapowiadają rewolucję w elektronice

przeczytasz w 2 min.

To może być rewolucja w elektronice. Naukowcy z Uniwersytetu w Houston opracowali nowy materiał, który może ułatwić konstruowanie tańszych i wydajniejszych baterii.

Baterie litowo-jonowe są szeroko wykorzystywane w wielu urządzeniach elektronicznych, takich jak smartfony, laptopy czy samochody elektryczne. Dzięki swojej wysokiej efektywności i pojemności stały się kluczowym elementem nowoczesnej technologii. 

Istnieją jednak obawy związane z przyszłością tej branży, ponieważ lit, kluczowy składnik tych akumulatorów, jest pierwiastkiem stosunkowo rzadkim i kosztownym w pozyskaniu. W miarę wzrostu zapotrzebowania na baterie, pozyskiwanie litu może stać się trudniejsze, co stanowi zagrożenie dla stabilności rynku.

Nowy pomysł na akumulatory 

Naukowcy intensywnie poszukują alternatyw dla akumulatorów litowych, które mogłyby zaspokoić rosnące potrzeby energetyczne bez uzależnienia od tego rzadkiego surowca. Jedną a alternatywą mogą być akumulatory sodowo-jonowe. 

“Sód jest prawie 50 razy tańszy niż lit i można go nawet pozyskiwać z wody morskiej, co czyni go o wiele bardziej zrównoważoną opcją dla magazynowania energii na dużą skalę. Baterie sodowo-jonowe mogą być tańsze i łatwiejsze w produkcji, co pomoże zmniejszyć zależność od litu i sprawi, że technologia baterii stanie się bardziej dostępna na całym świecie” - powiedział Pieremanuele Canepa, adiunkt Roberta Welcha na wydziale elektrotechniki i inżynierii komputerowej na Uniwersytecie w Houston i główny badacz w Canepa Lab. 

Międzynarodowy zespół interdyscyplinarnych badaczy, w tym Canepa Research Laboratory na Uniwersytecie w Houston, opracował nowy rodzaj materiału do akumulatorów sodowo-jonowych, który może zwiększyć ich wydajność i poprawić ich charakterystykę energetyczną. Szczegóły opisano w czasopiśmie Nature Materials

Chodzi o fosforan sodowo-wanadowy (NaₓV₂(PO₄)₃), który poprawia wydajność akumulatorów sodowo-jonowych, zwiększając gęstość energii o ponad 15 proc. Dzięki wyższej gęstości energii, wynoszącej 458 Wh/kg, w porównaniu do 396 Wh/kg w starszych akumulatorach, technologia sodowa staje się bardziej konkurencyjna w porównaniu do akumulatorów litowo-jonowych. 

Czeka nas rewolucja w elektronice? 

Naukowcy stworzyli prototyp baterii z nowym materiałem, który znacząco poprawia magazynowanie energii - ułatwia jonom sodu łatwo przemieszczać się w trakcie ładowania i rozładowywania. W odróżnieniu od innych materiałów, fosforan sodowo-wanadowy działa jako jednofazowy system, co zapewnia stabilność podczas pracy. Dzięki temu bateria osiąga wyższe napięcie (3,7 V) i lepszą gęstość energii, co zwiększa jej wydajność. 

„Naszym celem jest znalezienie czystych, zrównoważonych rozwiązań do magazynowania energii” – powiedział Canepa. „Materiał pokazuje, że baterie sodowo-jonowe mogą sprostać wysokim wymaganiom energetycznym nowoczesnej technologii, będąc jednocześnie opłacalne i przyjazne dla środowiska”. 

Fosforan sodowo-wanadowy można wykorzystać w innych materiałach o podobnych właściwościach chemicznych, co otwiera nowe możliwości dla zaawansowanych technologii magazynowania energii. Technologia ma wpłynąć na rozwój tańszych, ekologicznych baterii, ale też zasilanie urządzeń, wspierając przejście na czystsze źródła energii.

foto na wejście: Adobe Stock

Komentarze

18
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    J.B FIN
    11
    Znowu?
    • avatar
      cinkovsky
      9
      pszełom odc. 2137
      • avatar
        Qazzy
        7
        Który to już raz...
        • avatar
          AntyRut14
          3
          Jak zwykle od jutra w sprzedaży za 100zł, w Biedronce trochę taniej.
          • avatar
            xxx.514
            3
            Cholibka, niech trochę zwolnią, bo ja już nie mam gdzie trzymać tych przełomowych, rewolucyjnych baterii!
            • avatar
              piomiq
              2
              aha, czyli rewolucja. bo udało się zwiększyć gęstość energii o 15%
              No to niezła "rewolucja".
              • avatar
                miensn
                2
                Jak co roku. a kilka dni później nikt już o tym nie pamięta.
                • avatar
                  Marek1981
                  1
                  Z bateriami jest kilka kłopotów trudnych do obejścia. 1. Waga 2. Szybkość ładowania 3. Jak to zasilić w dużej skali 4. Nieznany czas użycia w zależności od warunków 5. Wolny rozwoj od 200lat mimo zaangażowania się wielu branż itd
                  • avatar
                    fujiyama
                    0
                    Chiński CATL produkuje już baterie sodowo-jonowe, które nie są tańsze od litowych, ale to dopiero pierwsza wersja.
                    W 2027 wchodzi druga wersja tych akumulatorów. Producent twierdzi, że 1kWh będzie kosztował 40$.
                    Gdyby Amerykanom udało się osiągnąć podobną cenę przy podawanej w artykule gęstości 458 Wh/kg to elektryk byłby tańszy od samochodu spalinowego lub można by zwiększyć zasięg elektryka nawet do 1500km
                    • avatar
                      Dragonik
                      -1
                      Ten news jest już nieaktualny nie łudźcie się.
                      • avatar
                        anemusek
                        -4
                        Amerykanie co tydzień robią rewolucje w elektronice prezentując rozwiązania, które Chińczycy produkują od 4 lat masowo... Tak jak akumulatory litowo-sodowe...
                        • avatar
                          pawluto
                          0
                          Przeżyłem takich przełomów już chyba setki więc takie informacje są dla mnie zwykłym kłamstwem i oszustwem.
                          A akumulatory jak były słabe tak nadal są i trzeba często ładować fona...nic sie nie zmienia od lat...
                          • avatar
                            Gregorio
                            0
                            Litu w baterii jest kolo 2% i wcale nie jest najdrozszy. Nikiel i kobalt kosztuja duzo wiecej. Nic nie ma tez o trwalosci czy bezpieczenstwu tych baterii.

                            Witaj!

                            Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                            Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                            Połącz konto już teraz.

                            Zaloguj przez 1Login