Samsung oraz Infuture Hatalska Foresight Institute przygotowalli raport Pracownik Przyszłości przedstawiający wizje tego, jak może wyglądać rynek pracy za 10-15 lat.
Do 2030 roku przestać istnieć może nawet prawie połowa zawodów, które teraz są obecne na rynku pracy. W ich miejsce pojawią się nowe, które wykonywać będą (kierujący się innymi priorytetami i mający inne wymagania) pracownicy przyszłości.
Pracownicy przyszłości wg Infuture Hatalska Foresight Institute
Temu tematowi poświęcony został raport Pracownik Przyszłości zlecony przez firmę Samsung i zrealizowany przez Infuture Hatalska Foresight Institute. Odnajdujemy w nim pięć potencjalnych scenariuszy przyszłości – oto one:
- Praca dla robotów – większość zadań realizować będą maszyny i sztuczna inteligencja, u ludzi zaś wartość zyskają takie cechy jak kreatywność oraz zdolności manualne.
- Hollywoodzki model pracy – większość ludzi będzie freelancerami i niezależnymi pracownikami, współpracującymi przy międzynarodowych i interdyscplinarnych projektach.
- Pod kontrolą – ludzie będą pracować optymalnie i w optymalnych miejscach pracy, za co odpowiadać będą urządzenia biometryczne i sztuczna inteligencja kontrolująca całe życie.
- Społeczni pracownicy dla planety – powstawać będą nowe zawody wspierające wykorzystywanie na co dzień idei „zero waste”, a konkurencyjność na rynku oznaczać będzie efektywne wykorzystanie dostępnych dóbr.
- Wieczni pracownicy – (coraz dłużej żyjący) pracownicy będą musieli nieustannie uczyć się, aby móc z łatwością zmieniać pracę i dostosowywać się do dynamicznie zmieniającego się rynku.
Eksperci z Infuture Hatalska Foresight Institute przewidują, że dla pracownika przyszłości najważniejsze będą umiejętności techniczne i cyfrowe, a także umiejętność myślenia krytycznego i abstrakcyjnego, zdolność aktywnego uczenia się i dzielenia się wiedzą oraz kreatywność.
A jak będzie wykonywać swoje obowiązki pracownik przyszłości? Najprawdopodobniej zdalnie (już teraz pracuje tak co czwarty przedstawiciel pokolenia Millenialsów, a drugie tyle chciałoby tak pracować). Dla osób wchodzących na rynek pracy ważne są też: szansa na uwolnienie potencjału kreatywności czy ogólna satysfakcja. Istotne, choć daleko za pierwszym miejscem, są wysokie zarobki.
Wracając do pracy zdalnej, szacuje się, że do 2035 roku będzie już około miliarda cyfrowych nomadów, a więc pracowników nieprzywiązanych do miejsca, lecz potrzebujących jedynie mobilnego sprzętu i stabilnego połączenia z Internetem.
„Jak przygotować się na zmiany?” - komentarz firmy Samsung:
„Szacuje się, że 65% dzieci urodzonych po 2007 r. będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Dlatego niezwykle istotne jest kształtowanie w najmłodszym pokoleniu umiejętności i kompetencji przydatnych na rynku pracy przyszłości.
Samsung od wielu lat uczestniczy w procesie edukacji w zakresie budowania cyfrowych nawyków u najmłodszych poprzez takie projekty, jak prowadzony od 2013 roku program Mistrzowie Kodowania, w ramach którego zorganizowano już setki spotkań dla dzieci i rodziców, popularyzujących naukę programowania.
Najnowszą inicjatywą firmy Samsung jest tworzenie na terenie szkół przestrzeni edukacyjnych, takich jak otwarta w marcu 2019 r. nowocześnie wyposażona pracownia Samsung EduLab, gdzie pod okiem edukatorów i psychologów uczniowie i rodzice będą mieli okazję oswoić temat mobilnych technologii w ich życiu i nabyć kompetencje niezbędne do funkcjonowania w cyfrowej rzeczywistości.
Niezwykle istotne w jest również zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom nie związanym z jednym, fizycznym miejscem pracy. Odpowiedzią na to mogą być rozwiązania, takie jak stosowany w urządzeniach Samsung system Knox - wielowarstwowy, certyfikowany system zabezpieczeń, który chroni urządzenie od momentu jego uruchomienia, zapewniając pracownikom bezpieczeństwo niezależnie od tego, gdzie się znajdują”.
Więcej informacji na temat raportu Pracownik Przyszłości znajdziecie na oficjalnej stronie.
Źródło: Samsung. Ilustracja: werner22brigitte/Pixabay
Komentarze
5Co mają zrobić Polacy, którzy nie są kreatywni, nienawidzą innych narodów, nie dbają o planetę, a w szkole uczą się przestarzałych programów i kucia na pałę według XIX-wiecznych wzorców?