Konsole do gier

PlayStation 5 Pro z nową funkcją. To hit w komputerach PC

przeczytasz w 2 min.

Sony zapowiedziało, że konsola PlayStation 5 Pro otrzyma wsparcie dla technologii podobnej do FSR 4. Technologia ta od niedawna jest dostępna na komputerach PC i spotkała się z pozytywnymi opiniami użytkowników.

PlayStation 5 Pro to najbardziej wydajna konsola w historii Sony, która początkowo spotkała się z mieszanymi opiniami. Oferuje lepszą specyfikację i nowe możliwości, które na początku było trudno w pełni wykorzystać. Nasz redakcyjny kolega, Sebastian Barysz, w swoim premierowym artykule stwierdził, że jest to produkt ekskluzywny, który potrzebuje czasu, aby w pełni rozwinąć swoje możliwości. 

Przewidywania Sebastiana okazały się słuszne, bo producent planuje wprowadzić wsparcie dla usprawnionej funkcji PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution) – upscalingu opartego na uczeniu maszynowym.

Nowa funkcja w PlayStation 5 Pro 

Mike Cerny, główny architekt systemów PlayStation, zapowiedział w rozmowie z serwisem EuroGamer, że konsola PlayStation 5 Pro otrzyma ulepszoną funkcję PSSR (PlayStation Super Resolution) opartą na technologii AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4). 

“Naszym celem jest posiadanie czegoś bardzo podobnego do upscalera FSR 4 dostępnego na PS5 Pro dla tytułów z 2026 roku jako kolejna ewolucja PSSR; powinien on przyjmować te same dane wejściowe i generować zasadniczo te same dane wyjściowe. Wykonanie tej implementacji jest dość ambitne i czasochłonne, dlatego nie widzieliście jeszcze tego nowego upscalera na PS5 Pro.” - powiedział Mike Cerny w rozmowie z serwisem EuroGamer. 

Gracze mają na co czekać 

Technologia AMD FSR (FidelityFX Super Resolution) pozwala na generowanie obrazu w niższej rozdzielczości, a następnie jego skalowanie do wyższej, co poprawia płynność gry bez dużego spadku jakości wizualnej. W najnowszej wersji AMD w końcu zastosowało sprzętowe jednostki odpowiedzialne za sztuczną inteligencję, dzięki czemu można mówić o rewolucji - jakość generowanego obrazu jest bardzo dobra. Do jej obsługi wymagane są jednak nowe karty graficzne Radeon RX 9000 z generacji RDNA 4. Zainteresowanych szczegółami odsyłamy do testu karty Radeon RX 9070 XT, gdzie Wojciech Spychała sprawdził działanie funkcji.

Plany wprowadzenia nowej funkcji są ważną informacją, ale w zasadzie nie powinny stanowić zaskoczenia. Warto przypomnieć, że technologia FSR 4 została stworzona we współpracy AMD i Sony. Dodatkowo, układ graficzny konsoli PlayStation 5 Pro oparty jest na specjalnie zaprojektowanej architekturze, która korzysta z RDNA 2, ale obsługuje także niektóre funkcje RDNA 4. 

Należy jednak pamiętać, że mówimy o technologii skalowania podobnej do FSR 4. Nadal będziemy mieć do czynienia z upscalerem, ale dostosowanym do możliwości konsoli. W przypadku PlayStation 5 Pro płynność wyświetlanego obrazu nie jest aż tak kluczowa, jak w komputerach stacjonarnych. Cerny zaznacza, że implementacja tego rozwiązania jest czasochłonna. Priorytetem jest jednak rozszerzenie obsługi PSSR na większą liczbę gier.

Komentarze

9
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    ChristoPlaystationPro
    -3
    PS5 Pro to zdecydowanie najpotężniejsza konsola na rynku oferująca obraz ostry jak żyleta w 4K a przy tym kosztuje dwa, trzy razy mniej niz PC ktory uruchamia gry w 4K.
    Wszystkim graczom zdecydowanie polecam przesiadkę na PS5 Pro z PC i Xboxa X Series!!!!
    • avatar
      Kenjiro
      0
      Seria 7000 posiada już rdzenie AI, tylko rdzenie w tej serii nie są skonstruowane do obliczeń o precyzji i wydajności używanej przy skalowaniu. Nieprawdą jest więc stwierdzenie, że "W najnowszej wersji AMD w końcu zastosowało sprzętowe jednostki odpowiedzialne za sztuczną inteligencję", bo w końcu były one już w serii 7000, tylko nie nadają się do skalowania.
      • avatar
        Jedrek_LCD
        0
        "PlayStation 5 Pro otrzyma wsparcie dla technologii podobnej do FSR 4. Technologia ta od niedawna jest dostępna na komputerach PC i spotkała się z pozytywnymi opiniami użytkowników." - Gracze Raczej na podstawie recenzji i filmów z Jutubka... siem zapoznali... i statycznych obrazków z recek...

        Kart 9070XT wycenionych nawet na 1000€ nie ma w sklepach!!!
        Przy średnio 100-150€ wyższych cenach niż MSRP taki zakup jest obecnie kompletnie nieopłacalny.
        Ciekawe o ile PS5 PRO podskoczy po tych informacjach XD

        "Gracze mają na co czekać"- tak
        najbardziej czekają na nowe gry... w tym GTA 6.
        Czekają aż już dostępne PSSR zacznie wyświetlać nie gorszy obraz niż bazowe PS5...
        Wielu by chciało by np. tryb GRAFIKA z PS5 na PS5 PRO działał w 60 klatkach.

        Gracze czekają, aż w MSRP da się bez kombinowania napęd kupić do PS5 SLIM lub PS5 PRO...
        Na wiele Gracze z PS5 czekają... Pytanie ile im jeszcze cierpliwości zostało?

        I chyba już spora grupa najwierniejszych fanów na PS6.
        Jeśli planują (co nie znaczy, że się wyrobią) wprowadzenie PSSR@FSR4.PS na 2026... to może być np. końcówka roku.
        To jeszcze w nowych grach deweloperzy będą musieli (o ile zechcą) to wprowadzić...
        Do starych gier to na gry usługi można by liczyć i chyba już na nieśmiertelne No Man SKY XD
        Może jeszcze największe gry typu GT7 czy nadchodzący DOOM DA. Ooo Avatar mógłby mocno skorzystać na poprawieniu braku jakości grafiki hahaha. Serio strasznie odrzuca to od gry jak ona w trybie wydajności wygląda...
        Spoko życzę by się udało.... moje PS5 PRO już jedzie XD

        Witaj!

        Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
        Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

        Połącz konto już teraz.

        Zaloguj przez 1Login