Internet dla dzieci i nastolatków jest jak dom. Nie oznacza to jednak, że potrafią świadomie się po nim poruszać.
Najmłodsi ludzie rodzą się już w świecie wypełnionym po brzegi elektroniką – nowe technologie są więc dla nich czymś naturalnym. Najnowsze badania pokazują jednak, że fakt ten wcale nie sprawia, że dzieci i nastolatki są bardziej świadome tego, jak działa Internet, jakimi prawami się kieruje i jakie pułapki zastawia na użytkowników. Z raportu opublikowanego przez brytyjski Ofcom wynika, że zaledwie co trzeci internauta w wieku od 12 do 15 lat potrafił prawidłowo wskazać, które wyniki wyszukiwania w Google były reklamami. Dla dzieci w wieku 8-11 odsetek ten okazał się jeszcze niższy – nie wyniósł nawet 20 proc.
„Internet pozwala dzieciom uczyć się, poznawać różne punkty widzenia oraz pozostawać w kontakcie z przyjaciółmi i rodziną” – powiedział w rozmowie z redakcją Financial Times dyrektor ds. badań w Ofcom, James Thickett. – „Ci cyfrowi tubylcy wciąż jednak potrzebują pomocy przy zrozumieniu jak poruszać się w internetowym świecie”.
Na czym polegało badanie? Naukowcy pokazywali dzieciom podzielonym na grupy ze względu na wiek zrzuty ekranu z wyników wyszukiwania i pytali co przedstawiają wyniki u góry strony: a) reklamy, b) najbardziej trafne wyniki, c) najpopularniejsze wyniki. Nawet pomimo tego, że były one przedstawione na pomarańczowym tle i standardowo opisane słówkiem „Ad” [„reklama”], poprawną odpowiedź wskazało tylko 31 proc. respondentów w wieku 12-15 i 16 proc. osób między 8 a 11 rokiem życia.
Inny test wykazał, że aż 19 proc. internautów z grupy wiekowej 12-15 twierdzi, że jeśli wyszukiwarka stawia na pierwszych miejscach konkretne informacje, to muszą one być prawdziwe. Wszystkie te wyniki pokazują jak ważna jest edukacja dzieci w tym zakresie, tym bardziej, że społeczeństwo coraz bardziej polega na internetowych rozwiązaniach.
Źródło: The Verge
Komentarze
12