Oprogramowanie

Leopard siłą napędową sprzedaży Apple

przeczytasz w 0 min.

Premiera Leoparda, która miała miejsce pod koniec października była najlepszą premierą systemu operacyjnego Maca. Dała także do zrozumienia, że udział tego producenta komputerów w rynku PC stale rośnie. Jak podaje NPD Group, Mac OS X 10.5 w swoim pierwszym pełnym miesiącu sprzedaży zgarnął o 32.8 procent więcej pieniędzy niż jego poprzednik Tiger (10.4). Gdy Mac OS X 10.4 ujrzał światło dzienne pod koniec kwietnia 2005 roku, sprzedawał się o wiele lepiej niż wszystkie poprzednie wersje systemu operacyjnego.

Jeśli przyjrzymy się danym sprzedaży zauważymy, że Apple sprzedał o 20.5 procent więcej kopii Leoparda niż Tigera. Firma badawcza oparła swoje analizy na 50 punktach sprzedaży detalicznej, łącznie z Apple. Oprócz sklepów, min. Best Buy, Office Depot i Target, ankieta objęła strony internetowe takie jak Amazon.com, Buy.com, czy NewEgg.com. Liczba kopii dotyczyła osobno sprzedanych wersji systemu operacyjnego i nie obejmowała oprogramowania sprzedawanego z nowymi komputerami Apple.


Pobijając Tigera Leopard prześcignął także i poprzednie wersje systemu operacyjnego łącznie z Panther (OS X 10.3) i Jaguar (OS X 10.2). Premierowa sprzedaż Tigera przewyższyła sprzedaż systemów Panther i Jaguar o odpowiednio 30 i 100 procent.

Na światowych rynkach pecetów udział Apple nie przekroczył 5%. Zapewne sytuacja wygląda tak, a nie inaczej, ponieważ Apple nie dysponuje swoimi sklepami w wielu krajach, twierdzi Chris Swenson, analityk z NPD. Jednak we wszystkich rejonach gdzie firma ma przyczółki, Apple zwiększa swoje udziały w rynku. Sprzedaż komputerów stacjonarnych i notebooków sięgnęła we wrześniu 12.2 procent w Stanach Zjednoczonych. Dla porównania, w styczniu 2006 roku liczba sprzedanych maszyn wynosiła 6.56%.


Jeśli przyjrzymy się segmentowi droższych komputerów, których cena nie jest niższa od 1000 dolarów, to zobaczymy, że Apple zgarnął we wrześniu ponad 57.53 procent klientów, w porównaniu do 17.91 procent w styczniu 2006 roku. W tym samym miesiącu, koncern może przypisać sobie 22.9 procenta wydanych środków na zakup komputerów w sklepach w Stanach Zjednoczonych. Swenson komentuje, że „Apple ostatnio podbija świat i ma zamiar zrobić to samo z rynkiem oprogramowania.”


Na przykład w roku 2006, 18.2 procent sprzedanego oprogramowania w Stanach Zjednoczonych mogło być uruchamiana na komputerach Mac. W 2003 roku liczba ta wynosiła 11 procent, jak podaje NPD. 20 procent pakietów Microsoft Office w Stanach Zjednoczonych zostało zakupionych z myślą o Macach.

Sukcesu Leoparda można doszukiwać się po części w tym, że jego premiera przypadła na listopad, który jak wiadomo wraz z grudniem stanowi najbardziej intratny okres sprzedaży. Dodatkowo świetne wyniki Leoparda wynikają z gwałtownego wzrostu sieci sprzedaży detalicznej Apple. Od momentu wejścia na rynek Tigera, Apple dwukrotnie zwiększyła liczbę swoich sklepów. „Wraz z każdym nowym systemem operacyjnym, który przewyższa swoich poprzedników, widać, że Apple trafnie wybrała strategię rozwoju firmy i prezentowania nowych systemów operacyjnych,” dodaje Swenson.

Apple prowadzi także bardzo skuteczną sprzedaż „rodzinnych zestawów” Leoparda, która polega na oferowaniu pakietu pięciu systemów w cenie dwóch. 32.8 procent sprzedaży Leoparda w pierwszym miesiącu przypadło właśnie pakietowi rodzinnemu. Dla porównania udział sprzedaży Tigera w tej samej „rodzinnej” promocji wyniósł 20.4%, 9% dla systemu Panther i 5% w przypadku Jaguara. „Użytkownicy Windowsa kupują komputery Apple, a obecni użytkownicy jabłuszek dokupują nowe do swoich gospodarstw domowych,” twierdzi Swenson.


Jak podaje NPD, sukces promocji rodzinnych pakietów podniósł w listopadzie cenę Leoparda do 144.30 dolarów. Dla porównania w maju 2007 roku cena Tigera wynosiła 128.50$.

Apple zdecydowało się zmienić formę premiery Leoparda i zaniechać promocji zwanej „Free Human With Purchase”, która była oferowana z Tigerem. Promocja obejmowała darmową instalację Tigera lub godzinną, darmową lekcję poruszania się po systemie pod warunkiem, że został on zakupiony w sklepie Apple.

„Firma Apple prawdopodobnie wszystko dokładnie przeliczyła i doszła do wniosku, że podobna oferta w przypadku Leoparda mogłaby być zbyt kosztowna,” komentuje Swenson. Apple oferuje również wraz z systemem Mac OS „asystenta migracji”, który sprawia, że przesiadka na nowszy system jest znacznie łatwiejsza niż wcześniej. Również Microsoft zadbał o podobne narzędzie w Viście.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login