Intel osiągnął ostateczne porozumienie w sprawie zakupu firmy Havok. Przedstawiciele potentata rynku procesorów poinformowali o podpisaniu umowy, na mocy której Havok stanie się częścią intelowskiego konsorcjum. Havok zajmuje się tworzeniem narzędzi programistycznych dla animatorów komputerowych oraz developerów gier i jest właścicielem jednego z wiodących rozwiązań pozwalających programować realistyczne efekty fizyczne.
Ostatnimi czasy przetwarzanie fizyki coraz częściej przerzucane jest na procesory graficzne, bądź też układy zaprojektowane specjalnie z myślą o tego rodzaju obliczeniach. Na razie jednak żadne z rozwiązań od firm Ageia, NVIDIA i ATI nie przyjęło się na rynku.
Technicy NVIDII i ATI przetestowali co prawda kilka pomysłów opartych na SLI i CrossFire, jednak próby te nie doprowadziły do powstania żadnego nowego urządzenia. Co niezwykle ciekawe, rozwiązania testowane przez obie firmy wykorzystywały do przetwarzania efektów fizycznych właśnie technologię Havok FX. Jest jednak bardzo mało prawdopodobne, by przejęcie przez Intela mogło wpłynąć na współpracę Havoka z AMD i NVIDI¡.
Po sfinalizowaniu transakcji Havok będzie funkcjonował jako jedna z firm-satelitów Intela i zasadniczo zachowa pełną autonomię działania. Takie podejście Intela do sprawy pozwala ufać, że dotychczasowi partnerzy Havoka faktycznie nie stracą dostępu do opracowywanych przez firmę technologii.
Warto zauważyć, że wśród partnerów tych znajduje się wiele firm, od których w przemyśle gier komputerowych zależy bardzo wiele, między innymi Microsoft, Sony, Nintendo, NVIDIA i ATI. W oparciu o technologię Havok zaprogramowano efekty fizyczne w hitach pokroju Halo 3, The Elder Scrolls IV: Oblivion, Half-Life 2 i Lost Planet: Extreme Condition.
Programiści Havoka nie zajmują się wyłącznie tworzeniem efektów fizycznych dodających realizmu grom. Produkują oni również narzedzia do profesjonalnych zastosowań. Wśród ich dzieł znajduje się, między innymi, moduł do obliczeń fizycznych wykorzystywany przez 3D Studio Max 9 - popularny program do obróbki obiektów 3D autorstwa firmy Autodesk.
Możemy sobie zadać teraz pytanie, czy mając w garści Havoka Intel nie pokusi się, aby skierować obsługę fizyki na CPU, zamiast specjalizowane układy w kartach graficznych. W końcu jakoś trzeba użytkownikom 'wepchnąć' te czterordzeniowe procesory i pchać segment CPU dalej do przodu.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!