Smartfony są coraz wydajniejsze. Zyskują nie tylko coraz szybsze procesory, ale także coraz wydajniejsze układy graficzne. Nic więc dziwnego, że wiele osób wykorzystuje je do gier, a producenci wprowadzają na rynek "konsolofony", takie jak Sony Ericsson Xperia Play.
Przygotowaliśmy krótki artykuł o układach graficznych spotykanych w obecnie dostępnych smartfonach, pomijając jednak układy typu SoC. Ponieważ mobilne grafiki łączone są z różnymi procesorami, wydajność telefonów wyposażonych w ten sam układ może się diametralnie różnić. Z tego powodu procesory zostawiamy w spokoju.
Smartfony są wykorzystywane do grania coraz częściej. Pod względem różnorodności dostępnego oprogramowania nie mają sobie równych. Ogromna liczba różnej maści emulatorów, porty hitów sprzed lat (np. Quake III) lub wreszcie gry pisane z myślą o smartfonach to dla wielu osób argumenty nie do odparcia. To powoduje, że telefony zaczynają rywalizować z przenośnymi konsolkami do gier takimi jak DS i PSP. Współczesne układy graficzne w tych urządzeniach dysponują na tyle dużą mocą, że śmiało mogą konkurować jakością grafiki z tytułami na PlayStation Portable. Najnowsze gry, np. produkcje Epic lub Gameloft wyciskają z nich siódme poty. W dodatku działają w dwa razy większej rozdzielczości, a do tego coraz częściej wykorzystują wygładzanie krawędzi.
Co wybrać?
Jaki jest najlepszy wybór dla gracza poszukującego smartfona umożliwiającego odpalenie jakiegoś wymagającego tytułu? Jeśli chodzi o stronę sprzętową to PowerVR SGX530 sparowany z Cortexem będzie w stanie udźwignąć większość nowych, wymagających gier takich jak na przykład Gangstar: Miami Vindication. Radzę unikać telefonów wyposażonych w akcelerator Adreno 200. Jego wydajność nie powala i np. wyżej wymieniony Gangstar straszy bliską odległością rysowania terenu, brakiem cieni i niektórych efektów. Wydajność Adreno 205 jest zdecydowanie wyższa i można go polecić, choć przykładowo Gangstar działa po prostu średnio. Oto jak wypadają poszczególne układy graficzne w środowisku gier:
Średnio wymagające gry 2d | Wymagające gry 2d | Średnio wymagające gry 3d | Wymagające gry 3d | |
Adreno 200 | dobrze | dobrze | średnio | słabo |
Adreno 205 | dobrze | dobrze | dobrze | średnio |
PowerVR SGX530 | dobrze | dobrze | dobrze | średnio |
PowerVR SGX535 | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze |
PowerVR SGX540 | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze |
Przygotowałem także tabelę wydajności smartfonów, która może pomóc w wyborze właściwego telefonu. Wydajność odnosi się do fabrycznych ustawień (w tym zegarów i romów)
Fruit Ninja | Angry Birds | NFS Shift | Asphalt 5 | Modern Combat 2 | Quake III | |
HTC Desire | 5/5 | 4/5 | 5/5 | 2,5/5 | 3/5 | 2/5 |
HTC Legend | 5/5 | 4/5 | 4,5/5 | 2/5 | 1,5/5 | 1,5/5 |
LG GT540 | 5/5 | 4/5 | 4/5 | 1,5/5 | 2/5 | 2/5 |
HTC Desire HD | 5/5 | 5/5 | 5/5 | 4/5 | 4/5 | 4,5/5 |
HTC Desire Z | 5/5 | 5/5 | 4,5/5 | 3/5 | 4/5 | 4/5 |
Motorola Milestone | 5/5 | 4,5/5 | 5/5 | 4/5 | 3/5 | 3/5 |
Motorola Defy | 5/5 | 5/5 | 5/5 | 4/5 | 3,5/5 | 3,5/5 |
iPhone 3GS | 5/5 | 5/5 | 5/5 | 5/5 | 4/5 | - |
iPhone 4 | 5/5 | 5/5 | 5/5 | 5/5 | 4/5 | - |
Samsung Wave | 5/5 | - | 5/5 | 4/5 | 4/5 | - |
Samsung Wave II | 5/5 | - | 5/5 | 4/5 | 4/5 | - |
Samsung Galaxy S | 5/5 | 5/5 | 5/5 | 5/5 | 5/5 | 5/5 |
Druga sprawa to wybór platformy, jeśli chodzi o gry na smartfony.
Gry na Windows Phone 7 dopiero raczkują. Bada wygląda pod tym względem znacznie lepiej, nie wspominając o Androidzie. Niekwestionowanym liderem jest jednak Apple.
To, co wyróżnia iOS od konkurencji, to największa liczba tytułów na wyłączność. Gry takie jak Infinity Blade, Rage, Spartacus, Dungeon Hunter 2, Real Racing 2 czy N.O.V.A. 2 albo w ogóle nie pojawią się na konkurencyjnych platformach, albo zostają wydane z dużym opóźnieniem w stosunku do systemu Apple'a.
Miłośnikom gier szczerze polecamy Samsunga Galaxy S bądź HTC Desire HD. Obydwa można znaleźć w podobnej cenie i choć Samsung lepiej radzi sobie z grami, jego jakość wykonania pozostawia nieco do życzenia. Zgoła odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku Desire HD, gdzie wykonanie stoi na najwyższym poziomie, lecz wydajność może w niektórych przypadkach (Gangstar MV) rozczarowywać. Telefony te nie są nowościami rynkowymi, jednak nie są też przesadnie drogie.
Alternatywnie można rozważyć wybór Motoroli Defy bądź Desire Z. Oba dobrze radzą sobie z najnowszymi grami. Pierwszy cechuje się podwyższoną odpornością na upadki, kurz i wodę, a drugi ma sprzętową klawiaturę.
Zdecydowanie najlepszym wyborem w kwestii wydajności jak również ilości gier pozostaje iPhone 4. Jego zakup wiąże się niestety z wyłożeniem dość pokaźnej sumy, jednak gry na wyłączność oraz prędkość działania pozostałych pozycji rekompensuje to z nawiązką.
Mamy nadzieję, że rzuciliśmy trochę na światła na segment rynku dotyczący smartfonów wystarczająco wydajnych do gier. Jeśli macie pytania lub spostrzeżenia, umieśćcie je w komentarzach - postaramy się na nie odpowiadać w miarę możliwości.
Więcej o grach na smartfony:
- Gry na smartfony - Android cz. 1
- Gry na smartfony - Android cz. 2
- Angry Birds w wersji na przeglądarki
Źródło: Inf. własna
Komentarze
54Wg mnie na rynku mobilnych GPU panuje dokładnie taka zależność:
SGX543MP2(iPad2) > SGX 543 = Adreno 220 > SGX540 (@300MHz) > Geforce ULP [Tegra2] > SGX 540 (@200MHz) = Mali -400 >> Adreno 205 > SGX 535 >> Adreno 200 = SGX 530.
Gdzie informacje o shaderach, konfiguracji rdzenia... żal moją wielką d... ściska.
Po drugie Adreno 205 jest wydajenisjsze od SGX535. Nie wynika to jasno z tabeli
Po trzecie, a gdzie test i programy wykorzystujące OpenGL ES2 jasno stwierdzone FPS? Nie mówię, że można zmodyfikować sterownik by pokazywał FPSy, ale minimum obiketywizmu, a mniej subiektywizmu...
Po czwarte w artykule nie ma informacji o generalnie SoC. Przecież wydajność GPU nie ma większego znaczenia. Liczy się cały projekt, GPU w SGS jest np. zupełnie inaczej wykorzystane niż GPU w Milestone czy Adreno. Przez to SGX540 nie rozwija swoich skrzydeł.... baa jak do tego dodać rozwiązanie NAND z Samsunga wychodzi z Galaxy S totalna padaka.
Do gier najlepszy jest iPhone ze względu na mnóstwo gier i to w dużej mierze na wyłączność. Porty na Androida są wydawane grubo po czasie i w dodatku odrobine oszpecone graficznie.
Do tej pory żałuje, że Rockstar nie wydało aktualizacji do GTA Chinatown Wars pod iPhone'a 4 bo to jedna z najlepszych gier dostępna w AppStore ale brak wsparcia Retina Display i MultiTasking odpycha. To chyba jedyna gra która trzymała mnie przy telefonie po 3-4 godziny dziennie!
Poza konkurencją jest według mnie Iphone 4 wszystkie dobre gry wychodzą z myślą o sprzęcie Apple
Przecież jeszcze nie zostało to wydane :P
PowerVR SGX530
nastawiony na 110mhz - [~7] mil trójkątów/sek (nokia n900, motorolla droid)
nastawiony na 200mhz - [~14] mil trójkątów/sek (motorolla droid x)
PowerVR SGX535
nastawiony na 110mhz - [~7] mil trójkątów/sek (iphone 3gs)
nastawiony na 200mhz - [~14] mil trójkątów/sek (iphone 4g)
PowerVR SGX540
nastawiony na 200mhz - [~20] mil trójkątów/sek (samsung galaxy s)
Broadcom BCM2727
nastawiony na ???mhz - [32?] mil trójkątów/sek (nokia n8, nokia e7)
ARM Mali-400MP
nastawiony na ???mhz - [30?] mil trójkątów/sek (samsung galaxy s2)
Kłamstwa szerzące się na portalach:
SAMSUNG GALAXY S : 90 mil trójkątów/sek (bardzo śmieszne:-))
IPHONE 4G : 28 mil trójkątów/sek
NOKIA N900 : 14 mil trójkątów/sek (chyba, że uda nam się podkręcić układ do 200mhz w końcu to linux)