GeForce GTX 1650 bez pełnej funkcjonalności Turing - producent zastosował stary koder
Najsłabszy przedstawiciel generacji Turing wykorzystuje koder NVENC ze starej generacji Volta. Zmiana może być odczuwalna dla streamerów i profesjonalistów.
GeForce GTX 1650 to najnowszy i zarazem najsłabszy przedstawiciel kart graficznych z rodziny Nvidia Turing. Jak się okazuje, nie oferuje on pełnej funkcjonalności nowej architektury, bo producent ograniczył koder sprzętowy.
GTX 1650 w wersji mobilnej i desktopowej bazuje na układzie graficznym Turing TU117 (w zależności od wersji ma on aktywne 14 lub 16 bloków SM). Podobnie jak w przypadku układu Turing TU116 z kart GeForce GTX 1660 i GTX 1660 Ti, rdzeń został pozbawiony jednostek Tensor i RT odpowiedzialnych za sprzętowy Ray-tracing i DLSS.
Mały Turing został jeszcze bardziej ograniczony niż początkowo podejrzewano. Oficjalna specyfikacja wspomina o koderze sprzętowym NVENC ze starszej generacji Volta, który nie oferuje aż tak dobrej wydajności i możliwości przetwarzania obrazu względem obecnie stosowanego kodera Turing. Ograniczenia mogą być odczuwalne dla streamerów i profesjonalistów tworzących wideo, wykorzystujących kartę do odciążenia procesora w komputerze.
Dlaczego Nvidia zastosowała starszy koder? Tego nie wiadomo. Być może miało to wpływ na niższy koszt układu graficznego i/lub segmentację poszczególnych modeli w ofercie producenta.
Źródło: Nvidia, Tom’s Hardware
Komentarze
11