Jest szybszy, lżejszy, mocniejszy i efektywniejszy niż którykolwiek z jego poprzedników. Oficjalny bolid Formuły E 3. generacji to prawdziwa perełka zarówno dla świata motoryzacji, jak i nowych technologii.
Formula E Gen3 – elektryczny superbolid
Formuła E zyska wkrótce niezwykły samochód trzeciej generacji. Będzie to wyjątkowo szybka, lekka i efektywna maszyna. Supernowoczesny bolid z napędem elektrycznym został zaprezentowany w Monte Carlo i na wielu zrobił olbrzymie wrażenie.
Ma tę moc… dzięki 2 silnikom
W obecnym sezonie bolidy Formuły E są wyposażone w silniki elektryczne o mocy 335 KM, umożliwiające rozwijanie prędkości dochodzących do 280 km/h. Samochody 3. generacji będą pod tym względem dużym krokiem naprzód: otrzymają motory o mocy 469 KM i rozpędzą się nawet do 322 km/h.
Pojawi się również drugi silnik, którego celem będzie jednak nie tyle przyspieszanie, co zatrzymywanie bolidu. Bo właśnie – jedną z cech, robiących szczególnie duże wrażenie jest, wyższy poziom hamowania regeneracyjnego. Dwusilnikowy układ napędowy jest w stanie przechwytywać tak dużo energii, że tylne hamulce hydrauliczne stają się zbędne. Szacuje się, że aż 40% całej energii wykorzystywanej podczas wyścigów będzie pochodzić właśnie z systemu regeneracji.
„Zielona” alternatywa dla Formuły 1
Podwozie bolidu zaprojektowali specjaliści ze Spark Racing Technology. Tym razem wyjątkowo zdecydowali się na wykorzystanie w dużej mierze włókna węglowego z recyklingu, w tym pochodzącego z samochodów drugiej generacji. Genialne w swojej prostocie i jeszcze wyraźniej pokazujące, że Formuła E to prawdziwie zielona alternatywa dla Królowej Sportów Motorowych.
Akumulatory dostarczy Williams Advanced Engineering, a opony – nie Michelin (jak wcześniej), lecz Hankook. Ta ostatnia firma również postawiła na ekologiczne rozwiązania, tworząc ogumienie z recyklingowanych włókien (w 26%) oraz obiecując poddanie recyklingu wszystkich zużytych obręczy.
Przesuwania granic ciąg dalszy
„Z każdą generacją przesuwamy granice możliwości technologii samochodów elektrycznych i trzecia generacja jest naszym najbardziej ambitnym projektem do tej pory. Z dumą prezentujemy ten samochód” – powiedział Alejandro Agag, założyciel i prezes Formuły E, której historia rozpoczęła się w 2014 roku.
Samochód trzeciej generacji zadebiutuje już w najbliższym, dziewiątym sezonie Formuły E (2022-23). Producenci i organizatorzy mają nadzieję, że pomoże w poprawie widowiska – lżejszy i szybszy bolid umożliwić ma zwiększenie liczby manewrów wyprzedzania na torze. Brzmi nieźle!
Źródło: FIA, New Atlas, Engadget, informacja własna
Komentarze
12Wolę jakby było że każdy ma dokładnie taki sam wóz i walczymy o pole position
bo nie wyobrażam sobie pitstopu i ...stoi tam bolid kilka minut by naładować akumulatory...:)