Intel zademonstrował eksperymentalny, 48-rdzeniowy procesor — „Single Chip Cloud Computer” — który zmieni wiele zasad obowiązujących w konstrukcji współczesnych laptopów, komputerów stacjonarnych i serwerów.
Intel planuje dokładniej zbadać szeregowanie i koordynowanie wielu rdzeni eksperymentalnego układu oraz wykorzystać tę wiedzę w przyszłych chipach przeznaczonych na rynek masowy. Na przykład przyszłe laptopy o tak wysokiej mocy przetwarzania mogłyby dysponować „wzrokiem” - wykrywać z pomocą kamer obiekty i ruch tak samo, jak robi to człowiek, w czasie rzeczywistym i z wysoką dokładnością.
- Dzięki takiemu chipowi w przyszłości powstaną centra danych bardziej energooszczędne niż te, z którymi mamy do czynienia dzisiaj, co zapewni dużą oszczędność miejsca i kosztów zasilania – powiedział Justin Rattner, szef Intel Labs i główny dyrektor ds. technologii w firmie Intel.
– Oczekuję, że z czasem te futurystyczne koncepcje trafią do urządzeń produkowanych masowo, podobnie jak zaawansowane technologie motoryzacyjne, takie jak elektroniczne sterowanie silnikiem, poduszki powietrzne i zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania, używane w większości współczesnych samochodów.
Plany na przyszłość
Intel planuje zbudować 100 lub więcej eksperymentalnych układów i udostępnić je branżowym oraz akademickim partnerom z całego świata z myślą o opracowaniu nowych aplikacji i modeli programowania przyszłych procesorów wielordzeniowych.
Nowy układ reprezentuje najnowsze osiągnięcie intelowskiego programu Tera-scale Computing Research Program, którego celem jest przełamywanie barier na drodze do przyszłych chipów zawierających dziesiątki lub setki rdzeni.
Źródło: Intel
![]() | Masz swój ulubiony sprzęt, program lub grę? Zapraszamy do udziału w Plebiscycie Roku 2010. Zgłoś swój Produkt Roku 2010! |
Komentarze
44Czegoś nie rozumiem w tej ewolucji CPU.
Tym niemniej jest to jedyna droga, bo podkręcanie zegarów procesorów napotyka silne opory w postaci przeciążenia układu oraz tzw. memory wall, czyli niską szybkość pamięci.
Na stronie producenta czytałem, że Unreal Engine (albo samo UT3) posiada wsparcie dla ośmiu rdzeni i czeka, aż takie zabawki pojawią się na rynku. Możliwości więc są, pozostaje tylko czekać, aż trafią pod strzechy.
obecnie 4 rdzenie - tu 48; teoretycznie 12 razy szybciej, w praktyce dużo mniej. ile jeszcze da się upchnąć rdzeni? 1000? trzeba przejść na genetyczne maszyny